Jak nadać przesyłkę? Jak zapakować przesyłkę? Co to jest dokument transportowy? Informacje na temat rynku usług kurierskich oraz wiele innych porad znajdziesz w poradniku kurierskim Kurier Expert
Gdy w połowie lutego 2023 roku firma InPost zakomunikowała, że nazwa jej podstawowej usługi – Paczkomat®, jest słowem, którego się nie odmienia, w prasie, jak i mediach społecznościowych można było przeczytać wiele negatywnych opinii o tym ruchu. Często nawet sytuacja była obracana w żart, a i sami klienci nie rozumieli, na czym polega problem. Czy jednak w działaniu przedsiębiorstwa brakuje logiki? Czy kryje się za tym coś więcej? Przeczytaj poniższy artykuł, by dowiedzieć się, o co chodzi w całej akcji.
Automaty do nadawania i odbierania przesyłek nie są polskim wynalazkiem. Podobne urządzenia bowiem pojawiły się w Niemczech z inicjatywy Deutsche Post w 2005 roku. Jednak te, które wprowadziła na rynek marka InPost, rejestrując w Urzędzie Patentowym nazwę Paczkomat®, zdecydowanie zrewolucjonizowały polski rynek branży kurierskiej. Ich popularność od 2009 roku zaczęła dynamicznie rosnąć, a pandemia Covid-19 (lata 2020 - 2021) tylko dodatkowo przysporzyła urządzeniom sympatyków.
Z powyższej historii jasno wynika, że nazwa ta została zarejestrowana przez przewoźnika jako znak towarowy. Tym samym InPost wyprzedził konkurencję, tworząc neologizm, który bardzo szybko przyjął się w słowniku przeciętnego Polaka. Na tyle dobrze, że inne firmy zaczęły stosować to określenie na ustawiane przez nich podobne urządzenia. Sama Poczta Polska wnosiła nawet do Urzędu Patentowego o unieważnienie słowa „Paczkomat®” jako znaku towarowego. Jednak UP jasno określił, że słowo jest unikalne i oryginalne, co dało poważną podstawę do tego, by stosować to sformułowanie wyłącznie wobec automatów wprowadzonych przez przedsiębiorstwo Rafała Brzoski (prezes InPost).
Interes firmy więc wydawał się w tym momencie zabezpieczony… Dlaczego więc wydała taki komunikat? Większość osób, gdy mówi np. o adidasach, najpewniej myśli o ogóle butów sportowych. Podobnie w przypadku Walkmana – choć była to marka własna Sony, to w powszechnym przekonaniu były to wszystkie urządzenia odtwarzające kasety, niezależnie, czy były spod znaku tego konkretnego japońskiego giganta, czy też Panasonica lub Sharpa. InPost, póki może, borni się więc przed standaryzacją słowa jako synonimu dla automatów z przesyłkami.
Język polski jednak rządzi się własnymi prawami. Sami klienci więc stosują słowo „paczkomat” w odniesieniu do dowolnych urządzeń, pozwalających odbierać i nadawać przesyłki bez udziału osób trzecich o (w większości przypadków) dowolnej porze dnia i nocy w każdy dzień. Mimo więc, że Urząd Patentowy stał na stanowisku, że tylko InPost ma prawo używać tej nazwy, inni przewoźnicy dawali niejako milczące przyzwolenie na to, by korzystające z ich usług osoby stosowały je także wobec ustawianych przez nich automatów. Takiemu wykorzystaniu tego słowa sprzyja fakt, że ludzie kierują się wygodą. Ono samo zaś bardzo zgrabnie wpasowuje się w reguły języka polskiego, a pozostawienie go nieodmienionym brzmi co najmniej nienaturalnie. Wyegzekwowanie więc używania formy „Paczkomat®” od przeciętnego Polaka wydaje się zadaniem co najmniej niemożliwym czy raczej – absurdalnym. Trudno jednak nie przyznać firmie pewnego sukcesu na tym polu – przez pewien czas, dzięki rozgłosowi w mediach (także społecznościowych) udało się rozpropagować, że to znak towarowy należący wyłącznie do InPostu, co zwiększa świadomość marki.
Niezależnie, czy będziesz się stosował do zaleceń firmy, czy też dalej będziesz używał wyrażenia „paczkomat”, odmieniając je przez przypadki (paczkomaty, paczkomatu, itp.) – nie zmienia to faktu, że jest to niezwykle wygodna usługa. Możesz z niej skorzystać m.in. przez naszą stronę. Znajdź najbliższy Paczkomat® lub punkt obsługi przesyłek przez wyszukiwarkę. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tej ofercie – zajrzyj na naszą stronę, gdzie udostępniamy wszelkie niezbędne informacje.
InPost sukcesywnie traci pozycję lidera na rynku automatów paczkowych. Kolejni przewoźnicy zauważyli potencjał tego rynku i tworzą własną sieć punktów. Globalna marka DHL dynamicznie rozwija siec swoich punktów obsługi paczek DHL POP. Co więcej w DHL nadasz przesyłkę w punkcie DHL POP lub automacie paczkowym DHL POP BOX z opcją doręczenia kurierem co świetnie się sprawdza w przypadku gdy zrobiliśmy zakupy w sieci i chcemy je zwrócić sprzedawcy. Jeśli nie chcemy czekać na odbiór praczki przez kuriera możemy wybrać opcję nadania w punkcie DHL POP z opcją doręczenia kurierem. Oferujemy opcję szybkich nadań DHL gdzie w uproszony sposób możemy skorzystać tego typu rozwiązania.